I jakten på en bra story
färdas Emanuelle (Laura Gemser) från plats till plats med
sin gömda kamera, alltid redo att ta en avslöjande bild. Det
är en resa som präglas av hennes erotiska lust och låter
henne till exempel rekryteras i ett modernt harem. Den låter henne
också se vilka orgier som egentligen försiggår bakom
de diplomatiska dörrarna när det bjuds på festligheter
eller vilka perversa böjelser snuskigt rika kvinnor betalar ofantliga
summor för att få uppleva på en manlig bordell. På
grund av dessa erfarenheter snubblar också Emanuelle över
snuff, ett ohyggligt våld av kidnappade kvinnor som torteras och
filmas för åskådarens nöjes skull. |
2007-10-07 Jag hade väl egentligen inga speciella förväntningar
på den här sleaze-klassikern men den visade sig vara riktigt
bra på många sätt och vis. Den har visserligen en
handling som är ganska tunn och man använder inte särskilt
stora ursäkter för att ta första bästa tillfälle
i akt och visa lite naket. Eftersom det är Joe D’Amato
(Aristide Massaccesi) som står för regin kommer detta grepp
inte särskilt oväntat och den som ger sig till tåls
får också sitt lystmäte tillfredställt med en
smula fellatio, samt några få klipp penetration. Den som
inte gillar detta kan i princip titta bort för de allra mest
utstuderade sexscenerna. Självklart försöker också
D’Amato att chocka, eller åtminstone få oss att
tappa hakan av förundran inför perversiteterna, detta sker
tämligen isolerat med en scen där en kvinna smeker könsorganet
på en häst. Tämligen osmakligt, men med en viss effekt
skulle jag vilja påstå. Det blir också någon
slags symbolism för dekadans och människovärden. Allt
kan verkligen köpas för pengar – eller? Således
en viktig ingrediens i filmen. Men sex är inte allt den här filmen kan stoltsera med. Det innehåller också makalöst utstuderat våld i form av några riktigt groteska tortyrscener. Jag finner dem mycket välgjorda och, hur osmakligt det än kan låta, erotisk laddade. Inte för att de hetsar upp mig, utan snarare för att filmens design får det att framstå på det viset. D’Amato tar ut svängarna och lyckas verkligen beröra den här gången. Han fokuserar på ett av filmskapandets stora tabun – sex + våld, och det kan jag inte låta bli att beundra. Sadismen är påtaglig och motbjudande och bara tanken på att någon skulle bli sexuellt upphetsad av tortyren är sannerligen kontroversiellt. D’Amato bör få en lika stor eloge som den mer ansedde David Cronenberg fick för sin film Crash som innehöll liknande teman. Något som också förstärker upplevelsen är Emanueles notoriska fotograferande. Det känns visserligen lite tjatigt utfört, man zoomar in på hennes lilla dolda kamera och hon trycker på något som kanske liknar en knapp varje gång, men det innebär samtidigt att hon får personifiera filmens åskådare och således känner man sig mera voyeurismiskt deltagande och med det i åtanke är det här är en av de starkaste filmer jag har sett och jag rekommenderar den mer än gärna för den som vill utmana sig själv. En av D’Amatos absolut bästa och starkaste rullar! Tommy Söderberg |
Emanuelle
in America Regi: Joe D’Amato 1977 Drama/Horror |
Emanuelle
in America |