2009-04-24
Slår
man upp ordet elegi som titeln blir översatt till svenska får
man ungefär fram att det betyder klagosång eller dikt med
klagande innehåll. I Svenska Akademiens Ordbok tar man det ett
steg längre och nyttjar beskrivningen av skiftande, mer eller
mindre patetiskt, ofta klagande eller erotiskt innehåll
och man får nog säga att den beskrivningen fångar
andemeningen av den här filmen ganska bra!
Berättelsen sker i monologform, det vill säga strikt sett
från Kepesh synvinkel. Det är hans tankar och
fantasier som visualiseras och hela handlingen utspelar sig från
hans synvinkel. Att olika mindre roller får komma till tals
emellanåt och reflektera sina tankar till åskådaren
blir en bra krydda till filmen och visst kan man ta intryck av hur
dessa personer mår eller
reagerar i olika situationer, men handling kretsar likväl kring
Kepesh och hans problem, eller ska vi säga rädsla
för mänskig interaktion och ansvar för någon
eller något annat än sin egen frihet.
Men det här är också en film om åldersnoja,
åtminstone tolkar jag den så. Kepesh är
rädd för att åldras och tar emellanåt varje
tillfälle i akt att påpeka den stora åldersskillnaden
mellan honom själv och Consuela. Han oroar sig över
detta till den milda grad att han faktiskt kväver förhållandet
och att se honom våndas över detta i sin egna inre kamp
anknyter verkligen till filmens titel.
Skådespelarmässigt funkar filmen utmärkt, vem hade
trott något annat om Ben Kingsley?
Men även Penélope Cruz gör
bra ifrån sig medan Dennis Hopper,
i sin förvisso ganska lilla roll, är förvånansvärt
svag. Dock vill jag hävda att han faktiskt står för
den kraftfullaste scenen i hela filmen där han verkligen känns
hur inspirerad som helst. Det blev en våldsam känsloanstormning
för min egen del när han plötsligt blommar ut och levererar
med en sådan inlevelse som bara en skådespelare av hans
kaliber klarar av.
Till filmens nackdel, hur bra jag än tycker att den är,
måste jag tyvärr hålla längden, då det
blir en smula segt framåt slutet. Jag tycker inte man fastnar
i fällan att trycka ned sensmoral i halsen på åskådaren,
men det långsamma tempot, som i filmens tidigare skede var en
tillgång, blir lite väl långsamt när allting
ska redas ut framåt slutet.
Hur det går? Se filmen!
Tommy Söderberg