Abel Ferrera spelar själv
huvudrollen som den ständigt stretande konstnären Reno Miller,
dock under pseudonymen Jimmy Laine. Räkningarna som ska betalas
läggs åt sidan tills Reno hunnit göra färdigt sin
finaste skapelse, en tavla föreställande en buffel med ett
väldigt speciellt öga. Att leva under denna stress är
inget som Reno egentligen klarar av och det reflekterar av sig på
hans arbete. Han blir besatt av tavlan och sin perfektionism. Det blir
heller inte lättare för honom när ett punkband flyttar
in som grannar och spelar musik under dygnets alla tjugofyra timmar.
Han brister totalt och tar till en borrmaskin för att få
utlopp för sina aggressioner. |
2007-08-12 Filmen börjar med en text som upplyser tittaren att den ska
spelas högt! Hade det varit en ren musikfilm eller liknande hade
jag köpt uppmaningen med hull och hår men här känns
den mig lite märklig. Självklart innehåller filmen
musik och den har en ganska framträdande roll också men
jag tror inte det är den huvudsakliga anledningen till texten.
Snarare är det så att varje ljud i filmen, musik eller
inte, bör upplevas på ett påträngande sätt
för att förstå vilket inverkan det har på Renos
psyke. På baksidan av fodralet har man förresten, från filmbolagshåll, tagit modet till sig att jämföra filmen med Martin Scorseses mästerliga Taxi Driver. Det är en jämförelse som förvisso, åtminstone delvis, kan kännas adekvat i sammanhanget, men samtidigt tror jag jämförelsen är ett sätt att sälja filmen. Man skulle förstås också, om man är på det humöret, kunna jämföra filmen med Falling Down som också, liksom Taxi Driver, innehåller ett stegrande förakt mot samhällsstrukturen med ett utflippat och destruktivt beteende som följd. Dock vill jag påstå att galenskapen är en klart viktigare ingrediens här än samhällets omkringliggande och påtryckande krafter. Självklart finns det yttre omständigheter även här, som gör att Reno till slut släpper greppet om allt förstånd och går bärsärkargång med sin borrmaskin på allvar, men de ligger närmare det personliga planet än samhället i stort. Allt kretsar kring målningen som ska bli Renos stora mästerverk och frågan är om han får inspiration till detta monumentala konstverk från sina våldsamma gärningar eller om det rent av är så att den tar musten och gnistan ur honom och på så vis driver honom till våldsdåd. Det tycks finnas ett outtalat samband därom och vi får se blodiga bilder svischa förbi hans inre med jämna mellanrum. Dock är filmens gore, åtminstone med dagens mått mätt, ganska sparsamt visualiserat även om man någon enstaka gång kanske har gått något ”over the top”. Skådespelarmässigt finns det inget att anmärka på, ingen utmärker sig speciellt i varken positiv eller negativ bemärkelse och det är kanske tur det. Slutligen kan jag bara konstatera att Driller Killer lever vidare med sin kultstatus intakt oavsett om Abel Ferrera aldrig kommer att nå de högsta höjderna inom filmskapandet. Han hade förvisso en liten glansperiod i början av 90-talet med filmer som King of New York, Bad Lieutenant och Body Snatchers men det är väl knappast någon som minns dessa filmer idag. Spana förresten gärna in hans The Gladiator från ’86 om Ni har lust att se vigilantistisk motorvägsrättvisa, den är inte heller bra men har högt affektionsvärde för undertecknad! Tommy Söderberg Vill du läsa recensionen av hela utgåvan, eller titta
på screenshots etc, gör du det här: The
Driller Killer |
The
Driller Killer Regi: Abel Ferrera 1979 Drama/Horror |
The
Driller Killer |