Fint folk från England befinner sig i Karpaterna på genomresa. De blir varnade av traktens folk att inte besöka det slott som sägs ligga i närheten, men givetvis så hamnar de där ändå. De finner den stora slottsporten öppen och traskar försiktigt in. Väl där träffar de den mystiske betjänten Klove som bjuder dem på mat och sovrum. De skulle dock inte ha ignorerat bybornas varningar, för ingen av dem anar vad som finns i källaren…

Som ni säkert vet så finns det många filmer med Greve Dracula i huvudrollen. Populärast var han kanske under 60 och 70-talen, men på 2000-talet är han fortfarande vid liv - åtminstone om man får tro filmerna Vampires och Dracula 2001 och dess uppföljare. Dracula: Prince Of Darkness såg dagens ljus 1966, för övrigt Christopher Lees andra film som den blodtörstiga vampyren. Insatta i ämnet vet naturligtvis att Christopher Lee kom att återupprepa rollen flera gånger.

Ngt som är typiskt för filmer från förr är två saker: Det relativt sävliga tempot samt den abrupta avslutningen. Dracula: Prince Of Darkness är inget undantag. En bra bit in i filmen så har det fortfarande inte hänt så mycket som man skulle vilja, och när det väl börjar bli lite spännande så rullar plötsligt eftertexterna. Jag säger inte att alla gamla filmer är såhär, men många. Det här är filmens svaga punkt

Det känns en aning märkligt att se en sån pass duktig skådespelare som Christopher Lee i roll där han inte yttrar ett ord. Det här var ju i och för sig en film som han medverkade i början (18 år sedan debuten, men ändå) av sin långa karriär, jag vet inte vad han haft för tidigare roller. Faktum är att han dock bara dyker upp under filmens sista hälft (med undantag för inledningen), envist stirrandes med sina blodsprängda ögon. Trodde faktiskt att Dracula skulle vara otäckare än så.

Helhetsbetyget blir bara godkänt. Jag vet inte vad Dracula: Prince Of Darkness har för betydelse för den "äldre" generationen eller hur den står sig jämt emot övriga filmer om den blodtörstige greven. Jag kan bara utgå ifrån det jag sett och konstatera: En välspelad, men också en långsam och trist historia.

Dracula: Prince Of Darkness
Regi: Terence Fisher
1966