När Emily (Anne Heche)
får en förlovningsring av sin nyblivne fästman Billy
(Jonathan LaPaglia), trots att det bara var en månad sen de först
träffades, börjar mystiska saker att inträffa. Hon ser
syner av en ung kvinna som tycks försvinna lika fort som hon uppenbarat
sig. Undan för undan förstår hon att något är
fel och börjar undersöka saken närmare. Kvinnan visar
sig vara Marie Salinger (Leigh Jones) som försvann 1969, allt man
fann av henne var ett finger med förlovningsringen på, den
ring som numera pryder Emilys finger. Ska sanningen uppdagas eller är
det alldeles för sent? |
2007-08-19 Den här TV-filmen håller förhållandevis hög
kvalité och det finns få saker som faktiskt avslöjar
dess mindre smickrande ursprung. En sak är det frekventa användandet
av fade out och fade in som är ett brukligt sätt att transportera
sig mellan scener på i den här typen av produktioner. Kanske
kan man också skylla det något lama genomförandet
av storyn på ursprunget men på det hela taget känns
det ganska stabilt. Det är bitvis spännande men man är
numera så bortskämd med just den här typen av storys,
kanske framförallt från Asien, att man blivit lite avtrubbad. Trots att filmen behandlar spöken, eller åtminstone synerna av dessa övergår den aldrig till att bli riktigt övernaturlig. Det finns inget universalmedium som känner till alla svaren och heller ingen (tack och lov) ockult bokaffär som huvudpersonen kan söka hjälp i. Ni som sett några filmer av det här slaget vet precis vad jag syftar på. Det blir åtminstone en kliché mindre att visualisera på det viset. För handen på hjärtat, den här filmen bygger sina grundvalar på just de klichéer som andra filmer redan nött ut. Men även om själva historien som tidigare nämnt inte är vidare originell så duger den gott som en och en halv timmes förströelse. Det är tämligen välgjort med tanke på ursprunget och det är trots allt faktiskt ganska upplyftande med den här typen av, inte allt för tillkrånglad, deckare där man är ute efter att klura ut vem mördaren är, utan en massa gore och närgånget våld. Det finns också en viss tillfredställelse att hålla jämna steg med utredningen och inte få en total överraskning när mördaren avslöjas. Tommy Söderberg |
The
Dead Will Tell Regi: Stephen T. Ray 2004 Thriller |
The
Dead Will Tell |