Några överlevande av den oförklarliga pesten som får de döda att bli zombies flyr till ett övergivet köpcentra. Åtminstone tror de att de är övergivet, men när de börjar utforska det mer och mer upptäcker de att de inte är där ensamma. De stöter ihop med andra människor och genast börjar paranoian utvecklas. Ingen litar på någon och det uppstår rejäla konflikter mellan dem. Utanför samlas fler och fler av de vandrande döda och människorna inser att de verkligen måste samarbeta för att överleva. Men var och en har sitt sätt att bearbeta sin rädsla på…

2004-07-12

Kanske borde man tycka om den här filmen mer, och kanske hade man också gjort det om det inte varit en remake på en de bästa zombiefilmerna genom tiderna. Filmen är inte i närheten av att vara så samhällskritisk som originalet utan tycks i princip bara vara gjord som ren underhållning. Regissören Zack Snyder, som tydligen mest sysslat med reklamfilm, låter det märkas ganska tydligt på det sätt som produktionen levereras. En mycket kommersiell film utan filosofi skymtar ofta fram och det är rätt så uppenbart att filmskaparen ville ge publiken precis det som den ville ha för att kunna sälja filmen så bra som möjligt.

Ska man se till det rent visuella finns det egentligen inget att klaga på, allt ser riktigt bra ut och även om det tar ett tag att vänja sig vid zombiearnas höga tempo så funkar det. Filmen blir i och för sig aldrig riktigt spännande med vid några tillfällen skymtar humorn fram, det är ju populärt nuförtiden och det lättar faktiskt upp stämningen något.

Jag tror att den här filmen tilltalar den yngre publiken betydligt mer då den håller ett förvånansvärt högt tempo och innehåller mycket blod och splatter. Tyvärr verkar det som om mycket av filmen bara är en ursäkt för att just kunna visa så mycket blod som möjligt, ofta utan någon egentlig anledning och hela filmen känns faktiskt ganska oinspirerad och tämligen ologisk.

Dawn of the Dead
Regi: Zack Snyder
2004