Gordon Bombay (Emilio Estevez), coach för det framgångsrika hockeylaget Mighty Ducks, meddelar sina spelare att han inte längre kommer att träna dem. Laget får nu klara sig på egen hand då de fått stipendium för att börja plugga i en mycket prestigefylld skola och för att bilda ett nytt skollag. Lagets nye tränare visar sig vara en rättvis men hård man som vill att hans spelare ska "växa-upp" - något som får lagets stjärna Charlie Conway att lägga av med hockeyn. Detta leder till att lagets långa segersvit bryts och deras stipendium hamnar i faozonen. Den negativa trenden måste brytas, men hur?

2004-07-23

Jag är en sportfåne och älskar samtliga tre Mighty Ducks-filmer. Det här är just den tredje och sista filmen där "Ankorna" marscherar mot vuxenlivet. Sämst i serien, men det säger inte särskilt mycket med tanke på att jag älskar de övriga två. Bör dock nämnas att man sett den otaliga gånger, med allra största säkerhet vid över 30 (!) tillfällen. Minns inte hur det var första gången, men jag var nog frälst.

D3: The Mighty Ducks är en Disneyfilm. Den har allt: Spänning, kamp, humor och fart. Disneyfilmer är i överlag väldigt, väldigt välgjorda sett ur det perspektiv att de innehåller vettiga budskap och starka känslor. Man lever sig in i karaktärerna och är man själv sportintresserad och utöver det i någon form så känner man igen sig vid flera tillfällen.

Roligt att se hur skådespelarna vuxit upp under seriens gång. Tänker först och främst på Joshua Jackson som idag dyker upp lite här och var i olika Hollywoodproduktioner, bl.a. i Apt Pupil, The Skulls, Gossip, Scream 2 m.fl. I den första filmen var han en liten snorunge som knappast hade tankarna på att bli en skådespelare som åtminstone dyker upp i hyfsade produktioner. I D3: The Mighty Ducks är han betydligt äldre och nu kan man faktiskt urskönja att han kan komma att bli någonting inom skådesplerbiten. Med facit i hand vet vi att han sedan fick sitt genombrott i Tv-serien Dawson´s Creek, som jag faktiskt aldrig sett.

Bra hockeyfilm som främst riktar sig till barn och ungdomar. Ska man gilla det här så är det förmodligen en fördel om man är sportintresserad. Se själv och tyck till.

D3: The Mighty Ducks
Regi: Robert Lieberman