Neale Donald Walch (Henry
Czerny) promoterar för tillfället sin bok ”Conversations
with God” om de egna erfarenheterna av samtal med den inre röst
som han kallar Gud och menar att alla människor har inom sig. Plötsligt
förändras dock hans liv i en bilolycka, han bryter nacken
och blir av med sitt jobb. Snabbt förflyttas hans bekväma
vardag till misärens brant, allt går utför med honom
och snart finner hans sig utan tak överhuvudet och utan mata att
äta. Kampen för att återupprätta ett drägligt
liv har nu börjat men när saker och ting inte längre
tycks kunna bli värre blir de just det – värre! Ända
tills den dag han hör Guds röst som frågar om han fått
nog? |
2007-11-21 Vid första anblicken är det här kanske en lite rörig film på grund av dess strukturella sätt att berätta sin historia på, eller kanske snarare det sätt filmen fragmenteras på. Vi får ofta följa huvudpersonen på två plan parallellt, det vill säga både den lyckade författaren och den skitiga och utfattiga uteliggaren. Personligen ser jag detta, och en hel del annat i filmen också, som både en symbolism för den inre rösten – eller själen om man så vill och ett tydliggörande av det gnostiska ställningstagande som filmen tycks förmedla. Det är också en film som fokuserar på vilka val
vi har här i livet och gör detta med grunden i kristna värderingar
såsom; att vända andra kinden till, älska din nästa
såsom du älskar dig själv och så vidare. Stor
fokus läggs också på människovärde och
vad som egentligen är det viktiga i livet – att skapa sig
en stadgad trygghet i form av ekonomisk garanti, eller verkligen leva
livet och göra det som känns bäst för själen.
Det finns också en kognitiv sida av filmen och den förmår
att göra något som jag alltid ser som mycket positivt –
framkalla analyser långt efter att den är slut. Man fortsätter
att fundera över möjliga tolkningar av olika delar av filmen,
vad symboliserade egentligen det där och så vidare. Vid
ett tillfälle korsas till exempel de två parallellhandlingarna
och huvudpersonen ser faktiskt sitt andra, hemlösa, jag men väljer
att ignorera det. Vilken vikt detta har för handlingen och vilken
symbolisk händelse det representerar kan man senare spekulera
kring, speciellt med tank på att scenen senare upprepar sig.
Men att göra en analys in i minsta detalj här skulle säkerligen
innebära en del information om filmen man inte vill ha på
förhand och i slutändan är det väl ändå
att föredra att bilda sig en egen uppfattning, sanningen är
ju trots allt inget vi kan mäta med exakthet utan snarare subjektiv
och individuell för varje enskild människa. Rekommenderas starkt! Tommy Söderberg |
Conversations
with God Regi: Stephen Deutsch 2006 Drama |
Conversations
with God |