2007-03-31
Filmen
tar sin början med en iakttagande, nästan voyeurismisk,
känsla. Det är långa tagningar med sparsamfilmmusik
som verkligen ger en intim känsla. Det blir nästan lite
dokumentariskt av det. Soldaternas isolering och krigets meningslöshet
gör att soldaterna tappar sin glöd och den, nästan
flegmatiska känslan, visualiseras på ett ypperligt sätt
av bildspråket. Det ät trovärdiga miljöer och
bra skådespeleri och känslan av verklighet förstärks
ytterliggare.
Det långsamma tempot speglar soldaternas tristess på ett
effektivt sätt, nästan lite för effektivt då
det emellanåt nästan blir för jobbigt att behålla
intresset för filmen. Det händer inte mycket och det är
inte svårt att förstå varför soldaterna tar
varje tillfälle i akt att muntra upp sig själva med allehanda
lustigheter mitt i vardagstristessen. Med små enkla medel överlever
de dag för dag, fast det är klart att de ibland blir påminda
om kriget och sin egen dödlighet också, var gång
en kamrat få lämna fortet i en kista.
Men just när man undrar om man verkligen ska orka igenom filmen
händer något. Nästan på minuten mitt i filmen
blir den plötsligt intressant, man känner med soldaterna
och allt medan de själva verkar inse vilken meningslöshet
de befinner sig i, gör vi – publiken, också det.
Man börjar identifiera sig med soldaterna och deras situation,
vilken frustration de måste känna när evakueringsordern
låter dröja på sig, kanske på grund av någon
mindre politisk finess. Det står helt klart att verkligheten
för soldaterna längst fram i ledet och den för kommandocentralen,
som tar de strategiska och långsiktiga besluten, är helt
skilda från varandra.
Åtminstone en del av sanningen bakom detta ökande intresse
från filmen mittpunkt torde ligga i att kameraarbetet förändras
steglöst i och med det att vi lär känna dem bättre.
Den tycks flytta sig närmare och närmare personerna i fråga
utan att för del skull gå över till några utpräglade
närbilder.
Gillar man skitiga filmer i krigsmiljö som inte väjer för
att visa verkligheten lär man även gilla denna!
Tommy Söderberg