I ett av nazisternas läger
experimenterar Dr. Ellen Kratsch med en varelse som ser ut att vara
en hybrid mellan människa och apa. Denna varelse har en enorm sexuell
aptit och för att demonstrera vad hon åstadkommit släpas
en ung vacker och naken kvinna in i bestens bur och naturen får
sedan göra sitt. Motståndsrörelsen – partisanerna,
får dock nås om hennes omänskliga experiment och beslutar
sig för att en gång för alla stoppa hennes framfart.
Detta visar sig dock vara lättare sagt än gjort och snart
är stridigheterna i full gång. Nazisterna står naturligtvis
heller inte handfallna utan fängslar människor från
byn för att genom diverse tortyr tvinga dem att avslöja partisanerna. |
2009-01-11 Redan i filmens början framläggs frågeställningen
om människan ska tillåtas agera Gud och med dagens kunskaper
i bakhuvudet dra man förstås snabbt parallellerna till
den debatt om genmanipuleringens etiska och eller moraliska sidor,
om det är försvarbart med detta som utgångspunkt eller
inte. Det finns en uppenbar motsättning mellan de två forskarna
som till en början verkar vara involverade i projektet just i
denna fråga. Ganska snart inser man dock att det inte är
filmens intention att problematisera denna frågeställning,
snarare vill man exploatera nakna kroppar och vad passar bättre
än att låta den best man har skapat vara outtröttlig
när det gäller sexuella erövringar, den sätter
på allt som kastas in i dess bur helt enkelt. Efter denna inledande scen skiftar sedan filmen karaktär en smula, det blir inte längre den lägerfilm i nazistmiljö som man förväntar sig. Det fokuseras på motståndsrörelsen och vilka problem nazisterna har att lokalisera dem. En ganska lång transportsträcka inleds och faktum är att man inte riktigt vet vad som var meningen att göra. Att förlöjliga och förödmjuka nazisterna är i sig inget ovanligt i den här typen av film, men jag vet baske mig inte om det är fallet här eller inte. Det är så klichéfyllt och karikatyrmässigt att det nästan blir tramsigt och jag vet inte om filmen driver med sig själv eller inte. Vid några tillfällen skulle jag nästan dra paralleller till slapstick, även om den liknelsen egentligen känns lite väl grov. Automateld förekommer och folk faller till marken, utan så mycket som en droppe blod, vid flera tillfällen. Försök till sentimentalitet blir så uppenbara och sökta att de inte går att ta på allvar överhuvudtaget. Så repar sig filmen något i och med den obligatoriska tortyrscenen. Den är blodig och det som utspelas är ganska uppfinningsrikt. Det är nakna kroppar, både män och kvinnor faktiskt, mycket sleaze och sexuell tortyr. Råttor, eld och elektricitet används, exempelvis har man i ett av fallen kopplat elektriskt apertur till en av kvinnorna könsdelar. Blodet rinner och faktum är att det känns lite konstigt att det förekommer mycket mera blod i dessa scener än vid dödsskjutningarna som jag nämnde förut. Det återknyts också äntligen till filmens titel och besten visas på nytt som en del av den tortyr som pågår. Insinuationen av att knullas till döds av denna varelse blir till slut helt uppenbar då bestens törst efter sex är omättlig. Frågan är bara vilken nytta genmanipulationen att skapa en sådan individ skulle göra för det tredje rikets framgångar? Nä, det här är en ganska dum film som endast kan rekommenderas till de allra mest inbitna fansen av nazisploitationgenren. Är man vansinnigt förtjust i sleaze kan den också funka eller om man finner det underhållande att se de mest bisarra och absurda filmerna. I de avseendena ligger den här bra till, det är helt klart! Tommy Söderberg |
The
Beast in Heat Diskutera filmen på vårt Forum! |
The
Beast in Heat |