Rob Schneider är Marvin Mange, en nolla som blir illa behandlad av allt och alla. Han jobbar med papper på ett lokalt polishus där kollegorna jämt och ständigt gör sig lustiga på hans bekostnad. Faktum är att även barnen upptäcker vilket "stolpskott" han är, så de förnedrar honom dagligen. En dag förändras dock allt. Marvin tappar kontrollen över sin bil och när han sedan vaknar upp efter den våldsamma bilkraschen upptäcker han att hans tidigare organ ersatts med djurdelar! Det går snart upp för honom att han blivit stark som ett lejon, snabb som en gasell och fått känslighet som liknar en grodas. Nu är han ingen nolla längre, eller..?

2004-04-16

Rob Schneider är bra i rollen som den typiska nollan. Han ser allmänt förvirrad ut och får en att dra på munnen ett flertal gånger. Vi har tidigare sett andra skådespelare iklä sig rollen som misslyckade loosers, bl.a. Adam Sandler i The Waterboy och David Spade i Joe Dirt. Vad de har gemensamt är att de till en början är hatade och utskrattade, men allting hinner ändra sig och i slutändan står de där - hyllade och med filmens snyggaste tjej.

Detta är en typisk komedi med en hel del kiss-och-bajskämt. Det är dock inte så farligt som det låter. Givetvis innehåller också Animal skämt som handlar om kollisionen mellan djur/människa, d.v.s. hur en människa med djurinstinkter reagerar på olika saker och ting. Vad gör en varg på toan efter att han sett en djup urringning? Hur reagerar en hund då någon kastar en boll fram och tillbaka? Vad tycker en get om en annan gets bak? Dessa typer av skämt är Animal proppfull med och det är faktiskt riktigt kul!

I helhet en söt historia om pinsamheter som uppstår i olika situationer. Typiskt Sandler-stuk på filmen, men sedan var han ju också medproducent och står faktiskt framför kameran i slutskedet då han gestaltar en bonde som drar ett Waterboy-skämt. En bra film som kan lätta upp stämningen och framkalla några skratt.

Animal
Regi: Luke Greenfield
2001