2007-03-31
Visst
är det svårt att med några få ord beskriva
en dokumentär? Jag tycker i alla fall att jag har fångat
essensen här ovan och även om filmen visar både humorn
och allvaret i själva företeelsen tycker jag helt klart
att man ska ta det på största allvar. För det som
känns fånigt för en person kan onekligen vara livsnödvändigt
allvar för en annan. Vem kan förresten skriva en recension
om luftgitarrer utan att nämna vår egna svenska hjälte
på området: Micke ”The Dude” Dubois som visserligen
spelade luftbas och som senare blev mest känd som Svullo. --------------------------------------------->>>>>>>>>>>>>
Men det där var i luftgitarrens barndom, runt 1984, och filmen
utspelar sig 2003. Trots detta är det ett nytt fenomen vid den
här tiden, åtminstone i USA och vi får följa
två kämpar och göra bekantskap med både deras
alter ego på scen – C-Diddy och Björn Türoque,
samt deras riktiga identiteter David Jung och Dan Crane. Intervjuer
blandas med livefoto från uppträdanden. Vidare filosoferas
det kring huruvida det faktiskt rör sig om en konstform eller
bara ett roligt jippo. Det finns de som menar på att det utan
tvekan rör sig om performancekonst medan andra bara tycker det
är en kul grej. Arrangörerna av världsmästerskapen,
som naturligtvis också kommer till tals i den här dokumentären,
verkar ha ändrat inställning allt eftersom tävlingen
blivit större och större. Ju större uppslutning kring
festligheterna desto mer allvar helt enkelt.
Inte för att det egentligen gör något, i och med
att det här faktiskt är en dokumentär, men vidare svårt
att räkna ut hur det ska sluta är det inte. Visserligen
spekuleras det en hel del kring olika tekniker från de olika
deltagarna, men utgången känns ändå på
något sätt helt uppenbar. Självklart är det också
med viss nostalgi man ser filmen, vilken hårdrockande yngling
har inte stått med handen i vädret och lirat någon
gång i pojkrummet? Inte hade man någon riktig gitarr på
den tiden, men kul var det och man levde sig verkligen in i musiken.
Kanske var det också där man lade grunderna för kommande
musikaliska projekt och jag vill definitivt påstå att
det är ett utmärkt sätt att lära sig musik på,
man har liksom inget annat val än att sätta alla rytmerna
på rätt ställe om man ska få flyt i den hela.
Man kanske rent av skulle återuppta detta så här
på äldre dar…
Intressant och lärorikt!
Tommy Söderberg