Efter det stora kärnvapenkriget
växer två olika grupperingar fram. De onskefulla Eurakerna
och den revolutionära federationen. Men ingen av dessa grupper
skyr egentligen några medel för att nå sitt mål
och för att säkra sin egen överlevnad. Mänskligheten
är steril och dömd till undergång men det ryktas att
det fortfarande finns en kvinna kvar som är fertil. Hon hålls
gömd långt inne i ruinerna av det som en gång var New
York. Legosoldaten Parsifal (Michael Sopkiw) ställs inför
ett ultimatum av federationen – hämta henne eller dö!
Till sin hjälp får han med sig medhjälpare som tycks
ha övermänsklig styrka och färdigheter som kommer väl
till pass under det svåra uppdraget. De har alla emot sig, både
Eurakerna och de lokala mutanter som anser området vara deras.
Åtminstone till de får hjälp av Big Ape (George Eastman). |
2011-04-06 På något sätt känns den här filmen både
som en samling klyschor och som en film som sätter normen för
andra att följa. Med klyschor syftar jag förstås på
alla de ingredienser som bara måste finnas med i en film av
det här slaget – en gruppering som anser sig vara herrefolket
där tankarna lätt kan skena iväg mot nazistiska eller
fascistoida metaforer. Vi har också ett antal grupperingar som
är muterade på ett eller annat sätt och filmen skulle
inte klara sig utan någon av dessa stereotyper. Det ska bara
vara med, annars blir det inte bra och/eller underhållande!
Detta innebär förstås att filmen blir normsättande
också. Jag har ingen aning om var på tidslinjen den här
ligger jämför med andra filmer av samma slag men jag gillar
att den kom till ungefär samtidigt med ett kluster av andra filmer. "en film som sätter normen" Karaktärerna är helt klockrena, de kanske inte spelas med total trovärdighet i alla nanosekunder av filmens längd, men fullt tillräckligt för att det här ska bli en synnerligen underhållande film. George Eastmans korta inhopp som Big Ape är klart underhållande och passar honom som handen i handsken, han är fullständigt briljant och sminkeffekterna tvärs igenom hela filmen är också mycket bra! Framtidsskildringar, eller spekulationer som man naturligtvis måste kalla dem för, är alltid lika intressanta även som det inte behöver innebära postapokalyps och dystopiska samhällsstrukturer som här, men jag antar att vi får skylla den här typen av historier på George Orwell och hans 1984 i alla fall när det gäller de dystopiska delarna. Postapokalypsen kommer väl kanske från människans egen rädsla om hur det skulle vara om någon slutligen gjorde slag i saken och verkställde sina hot om angrepp. Möjligen är det ett minne blott om några generationer när det kalla kriget glömts bort helt och hållet, men vi är inte där än och i synnerhet inte när den här filmen såg dagens ljus! Jag gillar den och jag rekommenderar den verkligen till alla fans av genren och till alla som just börjat upptäcka charmen med de här filmerna, eller för den delen till alla som vill vidga sina vyer och utöka sina referensramar med mer än bara hollywoodproduktioner! Tommy Söderberg |
2019:
After the Fall of New York
Diskutera filmen på vårt Forum! |
2019:
After the Fall of New York |