Recensions-exet är sponsrat av



och vill du köpa filmen kan
du t.ex. göra det här:



Mike Enslin (John Cusack) skriver böcker om övernaturliga fenomen och hemsökelser. Under sina efterforskningar om hemsökta hotell och pensionat stöter han på en varning om att inte övernatta i rum 1408 på ett av New Yorks finare hotell. Detta fångar naturligtvis hans intresse då han tidigare haft mer erfarenhet av små lantliga hotell i sina utredningar. Dock visar det sig vara lättare sagt än gjort att tillbringa en natt i det beryktade runnet, då hotelledningen, mer eller mindre, förbjuder någon att övernatta i där. Med hjälp av en föga brukad lag, beger han sig dock till New York fast beslutad om att övernatta i det ökända rummet. Hotellchefen (Samuel L. Jackson) försätter att vara motsträvig men har till slut inget annat val, trots kraftfulla varningar, än att tillåta författarens övernattning. Mike blir snart varse att varningarna inte var överdrivna och att han befinner sig inuti ett ondskefullt rum. Ett rum som gör allt för att döda honom…

2008-02-26

När jag första hörde talas om den här rullen förväntade jag mig nästan en intensifierad filmversion av miniserien The Lost Room, som kretsar kring ett hotellrum som är en slags portal mellan två dimensioner. När jag sedan började läsa på om filmen och upptäckte att den faktiskt handlar om en hemsökt hotellrum förändrades mina förväntningar något. Lägg till detta att, jag till min fasa, under den här tiden också upptäckte att den bygger på en novell av Stephen King. Jag hyser nämligen lite blandade känslor till den mannen, eller kanske framförallt hans verk. Nej, det är faktiskt inte riktigt sant det heller, snarare handlar det om filmatiseringarna av hans verk som, enligt mitt förmenande, oftast tenderar att bli ganska undermåliga filmer.

Nåja, att ha förutfattade meningar är inget ovanligt, det har alla. Det svåra är, och jag tycker mig i alla fall ha bemästrat konsten till viss del, att vara medveten om dem och möjligen vara kapabel att åsidosätta dem, för att kunna ge ett så adekvat omdöme som möjligt.

John Cusack är en mycket begåvad skådis som bär upp nästan hela filmen själv. Inte bara för att det nästan bara är han som är med i stora delar av filmen, utan även för att hans briljans skiner om honom. Det är de små medlens skådespeleri och ofta behövs det inte mer än en blick eller en kommentar för att man ska förstå precis vilken känsla han vill förmedla. Han är också ackompanjerad av Samuel L. Jackson, som även han gör ett mycket imponerande intryck. Han är visserligen mycket mer låst till vad han kan göra i och med karaktären han spelar, men han är karismatisk så få och det är en fröjd att se honom agera. Man önskar nästan att det fanns fler scener med honom.

Fast detta skulle å andra sidan säkerligen skada den spänning filmen bygger upp. Den är väldigt intensiv och ibland avlöser skrämseleffekterna varandra på löpande band. Jag skulle dock önska att man hållit filmen på den nivån hela vägen igenom och inte försökt att blanda in en massa metaforer från Mike Enslins liv som en slags förklaring till händelserna. Det känns som om man söker efter en anledning och Mike Enslins egna referenser till Dantes nedstigning genom helvetets nio kretsar tydliggör denna filosofi ytterliggare. Dessutom upplever jag att det är ett par twists för mycket som drar ned betyget och får filmen att förefalla aningen rörig. Dock ska sägas att Directors Cut versionen, i detta sammanhang, är betydligt bättre och även att slutet på filmen är helt annorlunda (och bättre) på denna version.

Själva grundidén, som planterar tvivel i åskådaren om det verkligen spökar eller om allt rör sig i huvudpersonens huvud, känns igen från tidigare Stephen King filmatiseringar. Mest påtagligt är väl detta i Stanley Kubrick version av The Shining. Detta hänger naturligtvis tätt samman med de syner, och de försök till händelsernas rationella förklaring som jag skrev om i stycket ovan. Mike Enslin ser efter att ha vistats i rummet en tid. Flashbacks på viktiga händelser, som alla bottnar i sorgen efter sin förlorade dotter. Blir han galen eller ej? – Avgör själva!

Tommy Söderberg

1408
Regi: Mikael Håfström
2007
Horror

1408