Susan Cattaneo:
Brave And Wild

2009

Jersey Girl Music

Susan Cattaneo är en independent contemporary singer/songwriter som kommer från Boston och även om detta är hennes debutalbum så betyder det inte att hon är ny inom musikbranschen, hon har under de senaste 10 åren fungerat både som låtskrivare i Nashville och som musiklärare på Berklee Collage Of Music i Boston. Det är således ingen duvunge när det gäller att skapa musik som vi har att göra med här, något som också blir uppenbart så fort man börjar lyssna för det här är musik med många goda kvalitéer ska det visa sig.

Musikaliskt handlar det i första hand om americana men med diverse utflykter i såväl lite råare rotrock som country och blues. Det hela påminner en hel del om en annan kvinnlig singer/songwriter som jag gillar skarpt, nämligen Kim Richey, men paralleller kan också dras till artister som Lucinda Williams och Anne McCue. Det är i alla avseende musik som faller inom ramarna för det som vi lite lätt generaliserande kan kalla för rootsmusik.

För detta debutalbum har hon skrivit elva låtar, även om hon har tagit hjälp av diverse andra kompositörer på de flesta, som rör mellan ovan nämnda genrer även om det som sagt är americana som är huvudspåret. Hon har också samlat ihop en kanonband med utmärkta musiker som Lorne Entrees (som förutom att han spelar trummor också har producerat), Kevin Barry, Duke Levine och Richard Gates, ytterst skickliga yrkesmän som också spelat med artister som Mary Chapin Carpenter, Shawn Colvin, Catie Curtis och Mary Gauthier för att nämna bara en handfull. Det här är ju för övrigt också artister som figurerar i samma musikaliska sammanhang som Cattaneo och som ger ytterligare fingervisning om vad det handlar om för musik. Och det är förstås också musik som är oklanderligt framfört, ifall det nu var någon som undrade över detta.

När det gäller låtmaterialet så håller det en jämn och hög kvalitet rakt igenom hela plattan utan några egentliga dippar vare sig vad gäller melodier eller texter. Ibland är det rejäla rotrocksrökare vi bjuds på, som inledande Wrecking Ball, en mustig och humoristisk berättelse om en försmådd men hårdhudad kvinna som till sist fått nog av sin usling till man; My regrets are piling up like your empty beer cans on the porch, eller den lätt bluesrocksinfluerade Can’t Chase A Train som handlar om att sluta leva i det förgångna.

Som vanligt så handlar flera av texterna om olika typer av relationsproblem, men Cattaneo lyckas ändå göra dem angelägna, hon undviker de mest slitna klyschorna och skriver överlag texter som framstår som intressanta och tänkvärda. Och så skadar det ju naturligtvis inte heller att hon har en mycket behaglig, mjuk och varm röst som levererar hennes betraktelser på ett sätt som framstår som mycket sympatiskt och ärligt.

Jag skulle utan tvekan kunna gå igenom samtliga spår på plattan för det är verkligen riktigt hög nivå hela vägen, men jag nöjer mig med att plocka ytterligare några russin ur kakan. Den smäktande countrypopsdoftande balladen Lay Your Heart On Me är en ljuvlig liten sak om villkorslös kärlek som är fullständigt oemotståndlig, medan Suddenly är härligt positivt gungande rhythm & blues som konstaterar att kärleken ibland slår till som en blixt från en klarhimmel helt utan förvarning. Red Light Kiss handlar om att leva och ha kul här och nu och att inte bekymra sig så mycket om konsekvenserna, det är en härlig crossover mellan americana och klassisk rock ’n’ roll som svänger nåt alldeles grymt. Och så avslutas hela plattan med en suggestiv americanaballad i form av Whiskey Into Tears, en kraftfull och påträngande betraktelse av den djävulska lockelse och de förödande konsekvenser som alkoholen kan frambringa; I took a drink…then it took me/to a place where I could drown the memory/a clean escape, a heart that’s safe/but it couldnt fill the emptiness or resurrect my dreams.

Det här är ett utmärkt album som alla som gillar contemporary singer/songwriter och americana definitivt bör lyssna till och som åter bevisar att mycket av den bästa musiken idag görs av independent-artister. Susan Cattaneo visar sig vara mycket begåvad både som artist och låtskrivare och det ska bli oerhört spännande att följa henne i framtiden. Brave And Wild är utan tvekan det bästa och mest spännande debutalbum från 2009 som jag har hört.

Roger Persson - 20100217