![]() |
||
Inte för att det egentligen har något med musiken att göra men jag tycker ändå det kan vara på sin plats att nämna att ZZ Top eller ”skäggen” vid den här tiden ännu inte hade odlat dessa och att de ännu inte ingick i imagen på ett så uttalat sätt som sedan skulle bli verklighet. Musiken är som sagt blues, uppblandat med boogie och hederlig bluesrock av Texassnitt, och ska man drista sig till att nämna låtar måste man väl nämna Brown Sugar som numera måste räknas till de stora klassikerna från den tidiga tiden, och Neighbor, Neighbor som tillhör mina personliga favoriter. Det är ganska enkla låtar som följer ett enkelt mönster och gillar man sparsamt instrumenterad musik får man sitt lystmäte tillfredställt här. Det är trummor, bas, gitarr och så sång då. Inga onödiga krusiduller! För kompositionerna står till den största delen Billy Gibbons, som på ett flertal låtar tagit hjälp av plattans producent (som skulle producera många fler av bandets album) Bill Ham. På ett par av den har också Dusty Hill och Frank Beard kommit till tals, men det är osäkert hur mycket var och en har bidragit med. I vilket fall som helst är det helt klart ett följsamt album med mycket helhetskänsla i. Man tröttnar inte på det även om det inte skiner och glänser som det bästa som hänt i det musikhistoriska Texas genom tiderna. (Somebody Else Been) Shakin' Your Tree blev förresten singel och för den som är bekant med senare plattor lär Backdoor Love Affair vara av intresse! – 8/10
Bland de mest utmärkande låtarna hörs Francine, som också blev singel och Just Got Paid och det, även om man som sagt känner igen sig sedan debutalbumet, ett lite råare sound. Det känns som om bandets utveckling, som visserligen kan sägas vara subtil, trots allt fört med sig ett modernare sound trots att det enbart handlar om ett enda år mellan skivorna. Fast det är klart att det mesta av förändring nog ska tillskrivas producenten Bill Ham och inte bandet egentligen. Det här är en platta som fortfarande håller utan att kännas daterad, något som First Album inte riktigt lyckas med. Dock är den i grunden inte riktigt lika stark och låtarna utmärker sig inte som lika enastående. Det är alltså ett högst märkligt album, ett bättre produktion är föregående First Album, men samtidigt med mindre originalitet i låtarna även om det åldrats betydligt värdigare… Här skulle man sätta in en smiley som förvirrat ryker på axlarna och skakar på huvudet utan att förstå någonting. Och som alla förstår är det svårt att sätta ett betyg på ett sådant här album. Det är riktigt bra så länge det spelas men få låtar fastnar i minnet till nästa genomlyssning och dessutom både bättre och sämre är den föregående skivan på olika punkter. – 7/10
Plattan placerade sig på åttonde plats på Billboardlistan och singeln La Grange på plats 41 på singellistan och man får väl säga att det var här som framgångarna började på allvar och ska man bara äga ett av albumen från de tidiga sjuttiotals-åren är det här man ska ha! Men tro för den delen inte att det här är överlägset de första två albumen. De har helt klart sin plats, både i musikhistorien och i bandets viktiga diskografi, men här har man lyckats kombinera medryckande låtmaterial med tidlös produktion för första gången, de både första plattornas förtjänster helt enkelt! – 8/10
Förutom denna framförs Leiber/Stollers Jailhouse Rock, som förstås främst förknippas med Elivs Presley och ingen annan. Dusty Hill, som sjunger den, gör ett riktigt bra jobb och han framför också flera av låtarna på plattans studioinspelade låtar. Tush, som har kommit att bli en av bandets stora klassiker, inte minst! Denna släpptes som singel och nådde ända till nummer tjugo på singellistan! Han står också för sången på Baliense, som onekligen tillhör de mer anonyma låtarna på skivan och Heard it on the X där han och Billy Gibbons sjunger växelvis. Det är förresten en av mina absoluta favoriter! Om man förresten visade var skåpet skulle stå med bluesballaden Hot, Blue and Righteous på förra plattan – Tres Hombres, så är det inget mot vad man lyckas åstadkomma på den här plattan. Blue Jean Blues är något som lyckas placera sig bland det bästa som gjorts i genren överhuvudtaget! Jag kan förresten inte låta bli att kommentera en intervju jag såg med Frank Beard en gång. Det handlade om extrema rytmer och inslaget fokuserade egentligen på trumslagare i mer extrema band såsom Slayer och något annat som jag inte riktigt minns just nu. Hur som helst så fick Frank lyssna och tala om vad han tyckte om stilen. Genast menade han på att sånt hade han minsann redan gjort på den här skivan och refererade till det livemedley som avslutar den liveinspelade delen. Det var samma typ av kaos menade han på. Personligen tycker jag att det var en ganska dum jämförelse och jag uppfattade det snarare som att han försökte framlyfta sina egna kvaliteter eftersom han uppenbarligen inte gillade den lilla snutt musik som han fick höra. Men ödmjukhet eller inte så är det här förstås en bra platta som förtjänar sin plats! – 7/10
Jag tycker mig höra ett visst mått av countryinfluenser som inte varit närvarande på de tidigare plattorna. Det är förstås fortfarande 100% blues eller bluesrock men det finns något mer som inte varit närvarande tidigare. Märk väl att det handlar om ytterst subtila influenser och absolut inget man lägger märke till vid första genomlyssningen. Det är snarare när man penetrerat albumet ett stort antal gånger och verkligen trängt på djupet för att försöka hitta alla nyanser. På listorna lyckades man inte toppa framgången av det föregående albumet Fandango men man nådde i alla fall plats 17 på billboardlistan! Singlarna It’s Only Love och Arrested for Driving While Blind som jag nämnde tidigare kvalade in på listorna men inte högre än plats 44 respektive 91. En besvikelse jämfört med Tush från Fandango kanske, men som album betraktat finner jag det här vara mera homogent och sammanhängande. Inte de allra största höjdpunkterna av enskilda låtar kanske men ett fantastiskt album på alla andra plan! Gibbons, Hill och Beard delar på låtskrivandet på samtliga spår utom det sista – Asleep in the Desert, som Gibbons står för helt själv och det är kanske först nu som trion blir riktigt samspelta. Det känns som om låtarna är framlekta under jamsessions även om detta förstås är svårt att sia om. Det känns också som om inget är övermäktigt för de tre bandmedlemmarnas musikalitet. De lyckas med allt de tar sig för och det känns helt naturligt. Jag har sagt det förr men det är dags att säga det igen, det är det här albumet man ska ha… – 9/10
Hur som helst vill jag påstå att det här är första skivan där man experimenterat ordentligt med sound och musik. Förutom sedvanliga trummor, bas och gitarr återfinns också en blåssektion. Det är ”The Lone Wolf Horns” som bidrar med barritone, alto och tenorsaxofoner. I själva verket är det Gibbons, Hill och Beard som återfinns bakom denna trio och i en senare intervju har jag sett det hävdas att de inte riktigt visste hur man skulle spela saxofon, men hittade på ett sätt att göra det i alla fall. Misstänkt likt ett sätt att skapa mystik kring sig själva tycker jag, men jag kan inte förneka att det låter riktigt bra! Urvalet av låtar är ganska ojämnt, vilket förstås inte behöver ha något med de kvalitativa egenskaperna att göra. Snarare är de så att instrumenteringen med eller utan blåssektionen gör att soundet förändras drastiskt mellan låtarna. Jag tycker att man hittar en del countryinfluenser även på Degüello, liksom på föregående Tejas, men framförallt tycker jag att humorn lyser igenom för första gången. De verkar inte ta det så allvarligt samtidigt som spelglädjen och livekänslan som varit närvarande på de tidigare plattorna saknas en hel del. Det är helt enkelt en producerad skiva och inget som känns jammat. Hur som helst finns det många höjdare här, med eller utan saxofoner. I Thank You, som är en Isaac Hayes cover, She Loves My Automobile, Cheap Sunglasses, Hi FI Mama och A fool for Your Stockings. Helt enkelt ett album om (bak)fylla, snabba bilar och mer eller mindre lättfotade kvinnor. – 7/10
Självklart sticker en del låtar ut mer andra vilket för mig innebär de mest taktfasta och melodiösa såsom Tube Snake Boogie och Partio on the Patio där ordet boogie betyder något. Den första blev singel och nådde ända till plats fyra på listan. Pearl Necklace, som står för det mer moderna soundet som sedan skulle bli synonymt med bandet, släpptes också tillsammans med Leila. Andra låtar blir mest obegripligt experimentella i sitt sökande efter så mycket konstigheter som möjligt. Det känns inte riktigt som om bandet riktigt vetat vad det ville göra, men man får väl ändå se det här som startskottet till synth-boogien som skulle följa bandet under ett par, tre plattor. – 6/10
Det var också bandets första platta, om man undantar den första, som inte hade en spanskklingande titel. Jag minns att jag läste om detta i någon intervju med Billy Gibbons som skojade till det och menade att den egentliga titeln var ”El Iminator” och att de inte alls hade brutit mönstret. Men oavsett vilken titel albumet egentligen hade kan man inte förneka att den markerar en ny era för bandet. De experimentella tongångarna från föregående El Loco förfinas och görs popigare och många med mig minns den här stilen som det ”äkta” ZZ Top! Det är lättlyssnade partylåtar med stark hook som funkar i alla lägen. – 7/10
Det är också första plattan där andra instrument än trummor, bas och gitarr (om man undantar blåssektionen på Degüello) fått en framträdande roll, i Velcro Fly och plattans största hit – Sleeping Bag inte minst eftersom Dusty Hill, förutom att hantera basen också spelar keyboard. Även singeln Stages nådde förresten första platsen och jag kan åter konstatera att de låtar där Dusty Hill står för sången är de allra vassare (Can’t Stop Rockin’, Delirious). Sedan går det ju inte att komma ifrån att kommentera Woke up with Wood heller, hur översätter man det? ”Vaknade med ståfräs”? – 8/10
Man kan naturligtvis fråga sig varför det dröjde så länge. Var det bandet som inte var riktigt nöjda med resultatet? Eller var det så att de helt enkelt behövde ett break? Hur som helst så känns det onekligen som om trion helt enkelt varit tvungna att ge ut något. Och det säger jag för att det faktiskt inte är speciellt bra! Man kanske kan lägga in att det var den sista skivan bandet gjorde på Warner Bros och att det också var den sista skiva som Bill Ham, bandets långvariga producent producerade på egen hand. Men oavsett vilka anledningar som gjorde att albumet dröjde och oavsett vilka kvalitativa egenskaper det har (eller inte har) så markerar det onekligen slutet på bandets popiga tidsperiod. Man kan säga att det här är början till återgången till rötterna som i och med nästa skiva skulle bli än mer påtagligt. Doubleback fick bli filmmusik i Back to the Future III och även Burger Man, Concrete and Steel och My Head’s in Mississippi är riktigt bra. Men det når totalt sett inte riktigt ända fram och blir snabbt tråkigt och ointressant. Det är utan tvekan bandets svagaste platta så långt i karriären. – 5/10
Man kan förstås spekulera i vad som gjort att han inte längre ensam står som producent, vilket man får säga att han gjort med framgång under hela gruppen karriär, men sannolikt har det brutala mordet på hans fru 1991 något med saken att göra. En rättsförfarande som inte fick sitt slut förrän 2000 då mördaren avrättades. Hur som helst finner jag plattan irriterande överproducerad. Allting är äckligt tillrättalagt och inget sticker ut någonstans. Dock finner man några medryckande låtar här och var. Bäst är det som sjungs av Dusty Hill (som vanligt), framförallt World of Swirl och titelspåret Antenna Head. Men även Girl in a T-shirt och plattans stora hit – Pincushion som nådde förstaplatsen är riktigt bra! Det är någon form av blandning mellan den framgångsrika ”synth”-perioden och den tidigare mer renblusiga eran. Detta utan att för den del nå upp till de högsta höjderna totalt sett och ska man bedöma albumet som helhet, mycket beroende på produktionen, blir tyvärr betyget därefter. – 6/10
Jag tycker att det här är ett rejält kliv i rätt riktning och även om jag verkligen gillar åttiotalsproduktionerna Eliminator och Afterburner så är det så här ett band som ZZ Top ska låta. Det ska kännas som om lokalen är lite skitig och rökig där de tre gubbarna på scenen framför sina smått gubbsjuka alster om sensuella damer. Jag säger gubbsjuka för om det en gång i tiden möjligen var med glimten i ögat så känns det numera som om de inte riktigt var gränserna går längre. Det känns delvis som en drift med sig själv men utan den självdistans som krävs för uppgiften och Billy Gibbons överdriver mer än en smula när han ska försöka låta förförisk eller förföriskt berättande om någon interaktion mellan könen. Det finns väl inte någon låt som sätter sig riktigt rejält så där direkt utan det här är en platta som växer med genomlyssningarna. Ju mer man lyssnar på den, desto mer växer den helt enkelt och det är väl egentligen det bästa ur en synvinkel där man betänker andrahandsvärdet på musik. Snabba hits tröttnar man på men behöver de lite tid att växa håller de helt enkelt mycket längre! För en gångs skull är inte Dusty Hill sjungna Loaded plattans bästa låt, även om den inte är dålig på något sätt. Mina favoriter blir istället titelspåret som inleder skivan och så det mesta som rör plattans andra halva faktiskt. Hur mycket av soundet som ska tillskrivas Billy Gibbons respektive Bill Ham är väl osäkert eftersom de båda står som producenter till skivan. Men med facit i hand verkar det väl som om Bill Ham är på väg bort då det här är hans sista inblandning med bandet. Man kan förstås inte sia om framtiden utan enbart utgå från tillgängligt material. Helt säkert är dock att Billy Gibbons dominerar, liksom i bandets barndom, mer än på de senaste plattorna när det gäller låtskrivande och det är kanske det som är modellen? – 8/10
Liksom Fandango har den en livesektion som man har placerat sist på skivan. Dessa livelåtar är inte speciellt mycket bättre än studiomaterialet, varken när det gäller musikaliskt värde eller ljud- och produktionskvaliteter, men innehåller trots allt plattans största behållning. Man gör en version av (Let me be your) Teddy Bear, som ju självaste Elvis en gång i tiden hade en relativt stor hit med. Självklart är det Elvisälskande Dusty Hill som sjunger den och versionen är riktigt riktigt annorlunda och det tar nästan ett par gånger innan man riktigt fattar att det är samma låt! På denna livesektion av skivan finns också en version av ZZ Tops egen Pincushion med ny text – nämligen Sinpusher. På studiodelen, som ju trots allt upptar den största tiden av skivan hittar jag inte så mycket jag känner att jag behöver kommentera av den enkla anledningen att trots att jag lyssnat genom skivan ett antal gånger inte har en aning om vad den innehåller?! Jo förresten, Fearless Boogie låter som en ny version av Tubenake Boogie, visserligen i ett annat tempo och mycket sämre, men likheterna är slående. En boogie är väl en boogie kanske? Hur som helst så råder det ingen som helst tvekan om att det här är ZZ Tops absolut svagaste album hittills! Jeff Beck gästar förresten med sin stämma på Hey Mr. Millionaire. – 4/10
I stort sett allt material är skrivet av Billy Gibbons, som också har producerat igen, och Dusty Hill och Frank Beard medverkar faktiskt bara på What It Is Kid som medkompositörer. Överlag känns hela skivan lite som en plojgrej och jag tycker det är lite synd att så skickliga musiker som det trots allt ändå rör sig om ska falla i den fällan. Jag känner mig snuvan på konfekten och jag tycker att det är att underskatta sin publik. Samtidigt får man väl se det som ett sätt att utveckla sin musik och kanske ett sätt för ZZ Top att hitta en yngre publik kanske. Jag tycker bara det blir lite plumpt när bandet framför sexanspelande låtar som Buck Nekkid. Det blir liksom lite påtvingat och oäkta på något vis och låtarna sätter sig inte. Man kan spela skivan gång efter gång men efter att man har stängt av är minnena lätträknade. Titelspåret gillar jag och man kanske ska uttrycka någon form av glädje för Que Lastima, där Billy Gibbons sjunger på spanska, men jag känner inte att jag kan göra det riktigt heljärtat. Likadant är det med As Time Goes By, som heter något annat på skivan, den borde vara ett kul grepp men det blir bara fånigt av det hela. Humor, självdistans och glimten i ögat saknades visserligen inte i början av karriären, men liksom jag var inne på när det gällde Rhythmeen så funkar det inte riktigt längre. Nä, det här blir snabbt ett väldigt tröttsamt album även om det förstås finns några positiva aspekter i grunden också! – 5/10
Men vad får man då? Jo, faktiskt är detta en återgång till de tidigare åren, liksom jag upplevde att Rythmeen var. Samtidigt är det ett moderns sound med välproducerad ljudbild. Som producent tillsammans med Billy Gibbons står förresten Rick Rubin som kanske är mest känd för sitt arbete med American Recordings sviten med Johnny Cash. Han har också producerat en massa annat förstås och för min personliga del tillhör några av de bästa albumen med Slayer grädden på moset. För materialet står till största delen Billy Gibbons i olika konstellationer med andra låtskrivare, Dusty Hill och Frank Beard är endast inblandade i en enda låt. Jag tycker det är synd att bandet verkar ha decimerats till Billy Gibbons personliga lekplats där Dusty och Frank mest verkar vara kompmusiker numera. Inte för att jag egentligen kan klaga på materialet på det här albumet, det är bara en allmän reflektion över utvecklingen. Till exempel så finns det ingen låt där Dusty sjunger lead på standardutgåvan av skivan. Synd, eftersom jag verkligen brukar gilla de låtar där han tar ton! Men var det värt att vänta i nästan tio år på det här? Nja, så bra är det kanske inte men det är helt klart en skiva som översteg mina förväntningar. Det är många medryckande låtar där några faktiskt har potential att hamna på någon sorts favoritlista så småningom och det faktiskt som om de har roligt med musiken igen! De senaste albumen har verkat så oerhört pretentiösa och experimentella att man kunnat ana en viss idétorka eller skapandeångest. Men här känns det som om allt det faller på plats igen. Glimten i ögat fungerar och det är onekligen en skön platta som jag inte ångrar mitt införskaffande av! – 7/10 Tommy
Söderberg |