Jed Rubenfeld: Analys av ett mord

Jed Rubenfeld: Analys av ett mordÖversättning: Clara Wiberg
Utgiven av: Damm förlag
ISBN: 978-91-7130-724-8
Recenserad av: Tommy Söderberg
20110905

Jed Rubenfeld – Analys av ett mord – Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Den är onekligen välskriven, bygger på verkliga händelser som visserligen har stuvats om i tid och rum, har en intressant kärlekshistoria, innehåller djupgående analyser av både Hamlet och psykoterapi men den är inte speciellt spännande. Analysen av själva mordet är ganska ointressant faktiskt, det är betydligt mer fascinerande att läsa om Dr. Freud (som är en av karaktärerna i boken) än att försöka förekomma författaren och räkna ut vem mördaren är. Det är en hel del fokus på sexualitet och Oidipuskomplexet, vilket är föga förvånande då Freud är en del av handlingen.

Berättelsen berättas utifrån flera perspektiv beroende på vilka personer som råkar vara i centrum just då. I grunden är det en berättelse i jag form men flera andra delar berättas på ett mera konventionellt sätt. Historierna, som i slutändan vävs samman, berättas i fragment och man kan kanske inte till en början se deras relativa relevans. Det tar ganska lång tid att komma in i boken och det är heller ingen bok som man inte kan lägga ifrån sig, så pass fängslande är den inte. Men som alla böcker, nästan i alla fall, så blir det mer intressant och intensivt framåt slutet.

Författaren – Jed Rubenfeld uppehåller tydligen en professur i juridik vid Yale och har skrivit om andra ”torra” ämnen såsom amerikansk författningsrätt och liknande. Det märks att han har ett öga för språket och är insatt i det han skriver om. Boken som utspelar sig under 1900-talets början känns väl undersökt även om författaren själv erkänner att han har förskönat och förändrat en hel del. Själva mordfallet ska vara helt och hållet uppdiktat medan en del karaktärer, Freud, Jung med flera bevisligen funnits i verkligheten.

tumblr site counter