Carolina Gynning: Ego Woman

Översättning: Originalspråk
Utgiven av: Norstedts
ISBN: 978-91-1-302730-2
Recenserad av: Tommy Söderberg
20111010

Carolina Gynning – Ego Woman – Det här är väl en naturlig utveckling av Gynnings förra bok – Ego Girl, egentligen. Om inte så antyder ju även titeln detta. Det handlar helt enkelt om livet efter Big Brother. Mycket fokus går till TV-karriären och det är väl inte märkligt alls. Den är också skriven på ett lite annorlunda sätt, det är mer uppdelat i kapitel efter ämnen och det flyter inte lika bra som den förra boken. Varje kapitel inleds också med en allegori på en sida eller två. Jag gillar inte detta grepp egentligen, jag tycker det känns lite för pretentiöst och inte lika ärligt som förra gången. Det är också en hel del hänvisningar till andra, forskningsresultat och teorier om än det ena, än det andra.

Detta gör att det tar mycket längre tid att ta sig igenom denna än Ego Girl. Det tycker jag är lite synd eftersom jag finner Carolinas historier intressanta egentligen. Hon verkar ha en aldrig sinande källa att hämta sina historier från. Således har hon sannolikt haft ett väldigt innehållsrikt liv. Mer än i föregångaren handlar det om det offentliga livet i pressen och mindre om blixtförälskelser i ”farliga” killar.

För att bättra på den negativa kritiken avslutas boken med några sidor frågor, troligen ställda via hennes blogg eller liknande och det känns lite fantasilöst. Det finns också några sidor där andra bloggare tycker till om Gynnings person och det kan väl sägas samma sak om detta. Skriver man en bok, oavsett om man använder en spökskrivare eller inte, kan man väl åtminstone skriva den själv? Nej, den här var inte lika bra som Ego Girl!

tumblr site counter