Först
måste vi börja med att reda ut vad som egentligen ÄR
bra film. Det första man tänker på är väl
en personlig tolkning av vad man gillar, eller inte gillar för
den delen. Fast personligen kan jag tycka illa om filmer och ändå
samtidigt tycka de är bra. Frågan man måste ställa
sig är "Vilket är syftet med filmen?". Det är
det absolut viktigaste att tänka på. Det är av mindre
betydelse vem som spelar huvudrollen eller hur bra effekterna är.
Så vida inte syftet är att belysa just dessa saker.
Ett
bra exempel är Pink Flamingos som om man skulle bedöma
skådespelarinsatser, foto osv. skulle få ett uruselt
betyg. Försöker man däremot klargöra vad som
är syftet med filmen kommer saken i ett annat läge. Om
John Waters försökte göra en lättsam familjekomedi
har han ju givetvis misslyckats och filmen skulle vara en total
flopp. Nu är ju detta inte fallet, utan syftet var att göra
en så äcklig och motbjudande film som möjligt. Då
förstår ju var och en att denna till synes usla film
faktiskt är riktigt bra!
Ett
annat exempel man skulle kunna ta är Guinea Pig. Var syftet
att göra ett historiskt epos är den klart misslyckad.
Men som snuff imitation är den lysande.
Sen
finns det ju givetvis andra faktorer som spelar in, oftast blir
det ju faktiskt bättre om filmen är någorlunda välspelad
och välregisserad. Effekterna som används får gärna
kännas nya och fräscha. Musiken som används är
också oftast extremt viktig. Fast allt det där tillhör
ju egentligen filmkvalité och inte den egentliga filmen.
Icke att förakta trots allt.
Påverkan
sker också från yttre faktorer, det aktuella politiska
läget och historiska händelser är två av dem.
Det är ofta viktigt att ha kännedom om tiden när
filmen gjordes då saker kan uppfattas helt olika beroende
på när man ser dem. Ta t ex Chaplins the great dictator.
Hade den filmen kommit idag så hade den förmodligen inte
mottagits med speciellt öppna armar. Men om man ser den med
utgångspunkt 1940 när filmen gjordes, upptäcker
man ganska snart hur brilliant Chaplin egentligen driver med både
Hitler och sin samtid. Sen finns där ju en hel del tidlös
komik iden. Den funkar lika bra nu som då, i form av slapstick
osv.
Ett
annat exempel man kan använda är Fritz Langs Metropolis
från 1927. När den kom var specialeffekterna remarkabla
men tittar man på den nu ser de inte ut att vara mycket för
världen. Betyder det att filmen är sämre nu än
när den kom? Nej, åter igen måste man ta i beaktande
att den faktiskt gjordes för nästan 80 år sedan
och det är också intressant att se hur man framställde
framtiden. Eller kanske snarare rädslan för framtiden.
Tommy
Söderberg |