Charles
Bronson började göra film redan 1951, fast han kallade
sig inte Bronson då, det är ett taget namn. Hans rätta
namn är Charles Buchinsky och blev listad så ända
fram till Drum Beat 1954. Jag har dålig koll på hans
tidiga filmer så jag kan inte kommentera dem i detalj - tyvärr.
Undantaget är dock House
of wax från 1953 som jag har sett och som är klart
sevärd. Om inte för Bronsons roll som den stumme Igor,
så i alla fall för Vincent Prices kanonföreställning.
Nåja,
nästa stora och kända film han var med i var Machine Gun
Kelly 1958, nu hade han tagit klivet från birollerna upp till
huvudrollerna och skapat sig ett namn på den stora vita duken.
Tyvärr har jag inte haft tillfälle att se filmen men väl
många av hans senare.
1960
var han så stor att han fick tillfälle att vara med i
den stjärnspäckade nyinspelningen av Akira Kurosawas mästerverk
Seven Samurai, nämligen The Magnificent Seven. Här trängs
han med storheter som Yul Brynner, Eli Wallack och Steve McQueen.
Det var kanske inte så konstigt att han fick spela en av de
mindre rollerna med såna namn i rollistan. Även Horst
Buchholtz, Robert Vaughn och James Coburn medverkar. Den här
filmen är bra, i ordets rätta bemärkelse. Av naturliga
skäl lyckades inte John Sturges uppnå riktigt samma höjder
som Mäster Kurosawa, men han kom bra nära i alla fall.
1963
Arbetade han åter igen med John Sturges. Denna gång
var det filmen the great escape som handlar om en flykt från
ett tyskt fångläger. Även denna gång gick
de stora rollerna honom förbi och Steve McQueen, Richard Attenborough
och James Garner står högst upp i rollistan. 1962 Medverkade
han förresten i samma film som självaste Elvis (Kid Galahad),
en till synes ologisk kombination.
Nästa
stora film är en av mina favoriter, the dirty dozen från
1967. Åter igen en rejält stjärnspäckad film,
Lee Marvin, Ernest Borgnine, John Cassavetes, George Kennedy, Telly
Savalas, Donald Sutherland och så Charles Bronson då.
En riktigt vass krigsfilm i mina ögon och jag som speciellt
gillar träningen före uppdraget får verkligen mitt
lystmäte uppfyllt här.
Nu
började en tid av TV-filmer och en hel del europeiska produktioner
för Charles Bronsons del. Jag har sett några av dessa
och de är hyfsat underhållande. Naturligtvis håller
de inte klassen av tidigare nämna storfilmer, men det känns
ganska naturligt.
Undantaget
är förstås Sergio Leones mästerverk, once upon
a time in the west, 1968. Den filmen är häpnadsväckande
intressant faktiskt, av flera anledningar. Bara det faktum att självaste
Dario Argento och Bernardo Bertolucci hjälpte Sergio Leone
att skriva berättelsen gör den otroligt fascinerande.
Den här är troligtvis den bästa film han någonsin
medverkade i och säkerligen den med högst status.
1974
Kom då filmen som skulle etsa fast hans namn för alltid
hos den stora breda massan av publik, nämligen death wish.
Här kunde man se honom i rollen som kom att bli hans stora
genombrott. Paul Kersey som blir attackerad i sin lägenhet
och förlorar sin fru. Hans dotter blir våldtagen och
efter att chocken har lagts sig beslutar han sig för att hämnas
och blir medborgarrättskämpen nummer 1.
Nu
var han över femtio år, ett ganska sent genombrott skulle
man kunna säga. De närmaste åren därefter gjorde
han de flesta av sina minnesvärda filmer. De kanske inte alltid
var de bästa och mest originella, men det var som sagt nu han
började få den status som han så väl förtjänade.
Två av de mest minnesvärda filmerna från slutet
av 70-talet är Raid on Entebbe och Telefon, båda från
1977. Den förstnämnda faller väl inte riktigt in
i facket för en typiskt Bronsonroll, men han gör jobbet
som amerikansk general bra! Man kan nästan säga att det
här är en tillbakablick på hans tidigare karriär
då det måste betecknas som en storfilm med massor av
kända ansikten. Peter Finch, Martin Balsam, Horst Buchholtz,
John Saxon och min personlige favorit Yaphet Kotto som diktatorn
Idi Amin.
Telefon
är väl mer typisk för Bronson, men ändå
inte. Han spelar rysk agent som åker till USA för att
likvidera andra ryska agenter. Låter inte speciellt upphetsande
men det faktum att agenterna inte vet att de är agenter och
att de har programmerats till att aktiveras med vissa kodord gör
det hela väldigt intressant. Agenterna aktiveras mycket riktigt
genom ett telefonsamtal. Det var förresten inte första
gånga han spelade mördare, redan 1972 gjorde han filmen
the mechanic, där han spelar en mycket noggrann yrkesmördare
som planerar in i minsta detalj. En mycket trevlig film för
övrigt.
Så
var det dags för 80-talet då. Det är väl filmerna
från detta årtionde som kanske mest förknippas
med Bronson, ofta regisserad av J. Lee Thompson. Han spelade ofta
rollen som medborgarrättskämpe igen, även i andra
skepnader än Paul Kersey. Death wish fick tre uppföljare
på 80-talet. Han gjorde också rollen som sliten polis
på dekis ett antal gånger och det tycktes passa honom
utmärkt. Kanske berodde bristen på entusiasm på
att hans fru, Jill Ireland, som också medverkade i många
av hans filmer, var mycket sjuk i cancer under denna tid. Hon dog
1990 och kanske kände Bronson att ett avslut var det han behövde
för 90-talets filmer känns mer inspirerande än på
länge. Framförallt det tidiga 90-talet, med filmer som
the indian runner och the sea wolf.
Han
var tämligen produktiv under denna tid även om det naturligtvis
inte var som i hans glans dagar. I Donato and daughter gör
han åter igen rollen som polis på dekis men det är
kul att se honom göra det och 1994 var det dags för den
efterlängtade death wish 5! Det var den bästa delen på
mycket länge, kanske den bästa av alla uppföljarna
faktiskt!
Hans
sista filmer blev Family of Cops med två uppföljare.
Inte speciellt bra filmer, men så lider de lite av att de
är gjorda direkt för TV också. Jag tycker det är
synd att han skulle avsluta sin karriär så, men å
andra sidan var det väl nästan så vi lärde
oss att älska honom. Ganska dålig film med bristfälligt
manus och få ansiktsuttryck men med enorm karisma!
Vi
saknar dig, må du vila i frid!
Tommy
Söderberg |