Idag
har Sandrews 13 % av de totala biljettintäkterna, svenska bio,
som ägs till 50 % av SF, har 9 %, folkets hus och parker har
3 % och det lilla företaget Eurostar, med 19 biografer och
två mycket excentriska ägare och där jag själv
är anställd, lyckas få ihop 2 % av de totala biljettintäkterna,
trots att vi bara tar 65-70 kronor per biljett.
Med
lite enkel matematik kommer man fram till att, om affären godkänns
av Konkurrensverket, kommer SF-bio att håva in 92 % av de
totala biljettintäkterna i landet. Dessutom har SF klart och
tydligt deklarerat att ett antal av Sandrews biografer kommer att
läggas ner. Vi kommer alltså att se färre biografer
och med den viktigaste konkurrenten ur vägen kan vi även
räkna med att priserna kommer att stiga ytterligare, även
om SF själva hävdar att så inte kommer att ske.
Om vi dessutom ser på filmutbudet så tenderar SF köra
lättare, mer kommersiellt gångbara filmer och även
om man lovat att även köra smalare filmer så känns
det knappast som ett löfte som kommer att hållas någon
längre period, ungefär som löftet att inte lägga
ner förortsbiografer på 80-talet (det dröjde inte
allt för länge innan mängder av biografer SF tagit
över från andra stängde). I Stockholm skulle resultatet
av affären bli att det bara kommer att finnas SF-biografer,
Sture, Zita och Eurostars tämligen små biografer och
då är det ändå långt mycket bättre
än situationen riskerar att bli på mindre orter.
Eftersom
SF dessutom inte bara är en biografkedja utan även driver
filmdistribution genom SF-film och tidigare använt detta för
att försvåra för konkurrenter kommer även ett
ytterligare förstärkt SF med stor sannolikhet innebära
problem för oss andra, på precis samma sätt som
det innebar problem för AMC när de försökte
etablera sig i Sverige. Vad som hände då var att SF,
genom att driva en biograf (som ständigt gick back) i närheten
av Kungens kurva i Stockholm inte behövde distribuera film
till AMC. Detta tillsammans med ett antal felsatsningar gjorde att
AMC, USA:s största biografkedja med biografer i USA, Canada
och Tyskland bland annat, fick ge upp. Biografen heter nu Filmstaden
Heron City och drivs av SF och AMC lyckades inte etablera sig i
Sverige. Kanske ingen jätteförlust för oss men sättet
på vilket det skedde känns inte bra.
Biograf
Fontänen i ABC-staden Vällingby, en av Stockholms förorter,
drevs av SF fram till början av 80-talet då man inte
längre ansåg att den var lönsam. Svenska bostäder,
som äger lokalerna fick inte bygga om dem och de riskerade
att stå tomma tills två unga maskinister erbjöd
sig att återuppta driften av biografen. I början visades
främst äldre filmer och sådant som inte gick på
bio inne i city, men med åren har biografen kommit att bli
allt mer framgångsrik och visar Sverigepremiärer på
stora såväl som smala filmer. Nu vill SF ha tillbaks
den och Svenska bostäder tror att det kommer gynna centrumet,
som just nu byggs om, med ett "stort namn". Avtalet mellan
SF och Svenska Bostäder slöts i smyg bakom ryggen på
nuvarande hyresgäst Eurostar. Det hela gick till domstol men
den 2:a januari 2005 är det slut.
Dessutom
har man mage att hävda att biografen ska "återställas
till ursprungsskick", som det så fint heter i en liten
notis i lokaltidningen, trots att de ritningar jag sett i SF:s egen
personaltidning klart och tydligt visar att detta absolut inte är
fallet. Istället kommer man riva ut toaletterna och ersätta
dessa med en hiss och en trappa ner till den nya foajé man
tänker bygga under de nuvarande lokalerna. Man kommer avlägsna
ett par tre rader i salongen för att ge publiken mer benutrymme
och man kommer att bygga fyra nya salonger under mark. Detta i en
K-märkt ensalongsbiograf.
SF
hävdar självklart att de inte als kommer missbruka sin
ställning som nästan ensam aktör på den svenska
biografmarknaden, men filmdistributörerna är oroliga.
SF kontrar med att distributörerna redan idag får en
för stor del av det totala biljettpriset och bara vill skydda
sina egna intressen. Vidare hävdar man att affären är
viktig för att SF ska kunna överleva konkurrensen från
DVD/VHS-marknaden och piratkopiering, men man funderar aldrig på
varför många väljer att tanka hem filmerna eller
se dem hemma.
SF
skulle redan idag kunna ställa krav på distributionsbolagen
att filmer ska få premiär här i Sverige samtidigt
som premiärerna i USA (eller i alla fall inom en vecka från
världspremiären) istället för ett halvår
senare som det ju kan vara ibland. Man skulle även kunna sänka
sina priser en hel del och därmed få ett ökat besökantal.
Istället fortsätter man bygga multiplexbiografer i glas
och neon och gör företaget till biografvärldens McDonalds,
där alla biografer ska vara lika, ha samma priser och samma
utbud.
Personligen
kan jag inte se hur detta kan gynna kunden, men så jobbar
jag ju åt en av de få konkurrenter som ännu finns
så jag kanske är partisk.
Tobias
Eggeby
|