Multiplexbiografen
- så funkar den.
Vad
som kännetecknar multiplexbiograferna är ju att de har
fler än en salong. Ju fler desto bättre skulle nog företagens
ekonomer hävda då en maskinist utan problem kan klara
av 4-5 salonger utan problem och det innebär att man (i alla
fall i teorin) får fler betalande besökare per anställd.
På en multiplexbiograf tenderar det lätt att bli ganska
uppdelat vem som gör vad. Den som har hand om biljettförsäljning
eller godis gör bara det och den som är foajévärd
(vaktmästare) är bara det och maskinisterna är bara
maskinister.
Så
hur kan då en maskinist sköta flera salonger samtidigt?
Svaret heter non-rewind och innebär att man skarvar ihop hela
filmen till en enda jättekaka på en stor talrik med filmens
början inåt. Filmen går genom en konstruktion av
en sensor och valsar som sitter i talrikens centrum och som styr
talrikens rotation. Filmen leds sedan, via valsar, till projektorn
(som laddas) och sedan till en annan talrik där den spolas
upp på en centrumring så att man bara behöver avlägsna
ringen och flytta sensorkonstruktionen för att köra filmen
igen. På så sätt behöver maskinisten aldrig
spola tillbaks filmen mellan föreställningarna och det
mesta kan skötas med automatik.
Nästa
uppfinning som möjliggör multiplexen är datorn. Man
fäster foliebitar på filmen som när de passerar
en sensor i samband med projektorn sänds en signal till datorn
som gör något. För att detta inte ska bli allt för
råddigt tar jag ett konkret exempel. Det lilla företaget
Eurostar har ett hemmasnickrat system som en av företagets
ägare gjort själv. Vad jag förstått har även
Sandrews köpt det till ett par av sina biografer.
Med
detta system kan en filmvisning se ut så här:
Maskinisten laddar projektorn och ser till att objektiven är
på plats och alla tillslag är på och ljudet rätt.
Sedan ställer maskinisten datorn på att starta vid ett
visst klockslag. Vi kan anta att det rör sig om en kvällsföreställning
och att det ska vara reklam på filmen. Filmen ska börja
19:00 och datorn ställs på att starta projektorn klockan
18:55 (reklamen ska börja 5 minuter innan utsatt start).
Klockan 18:55 startar projektorn och kolven (den lampa som projicerar
bilden på duken) tänds.
Den första folien passerar sensorn och belysningen i salongen
dämpas. När den når rätt styrka för reklam
skiftar projektorn in. Vi ser bild och hör ljud.
Vi antar nu att reklamen visas i vidfilm (1:1, 66) och att filmen
visas i CS (1:2, 35) och att det sitter ett par trailers på
den som även de är i CS. När reklamen är slut
kommer nästa foliebit. Projektorn skiftar ut. Vi har varken
bild eller ljud. Ridån går igen och dukmasken ändrar
dukformatet. Objektivet byts automatiskt och ridån går
upp.
Projektorn skiftar in igen och vi ser de trailers som hör till
filmen. När den sista trailern nästan är slut kommer
nästa foliebit. Belysningen dämpas ytterligare tills det
är helt mörkt och magneten som håller dörren
öppen släpper taget. Filmen går igång.
När eftertexterna börjar kommer nästa foliebit och
ljuset tonas upp igen (eventuellt kan även utgångsskyltar
tändas).
Så är det dags för den sista foliebiten som kommer
en bit innan den sista bilden eller det sista ljudet på filmen.
Projektorn skiftar ut och filmen tar slut.
Det
system som SF har ska, vad jag förstått, vara lite jobbigare
för den maskinist som spolar upp filmen första gången
och den maskinist som spolar ner den när den sluta gå,
då det behöver en foliebit per moment istället för
att ge en folie fler moment med tidsfördröjning men principen
är i alla fall den samma.
Ett
av de allvarligaste problemen med nonrewind är att om något
händer, en liten bit film fastnar någonstans och ligger
och repar filmen eller maskinisten laddar lite fel så att
repor uppstår, så kommer det att drabba hela filmen.
Man repar inte bara ner en akt (ungefär 20 minuter) utan precis
hela filmen. Man kan även få centrumtrassel eller liknande
och få filmen att fastna och då skada både film
och projektor, varför det är så viktigt att maskinisterna
får ordentlig utbildning och vet vad de håller på
med.
Så
hur ser ett arbetspass ut för en maskinist på en multiplexbiograf
då? Ja maskinisten anländer och hänger av sig sina
ytterkläder. Eventuellt klär man om till företagets
uniform, om en sådan finns. Sedan (efter att ha hälsat
på sina kollegor förstås) är det bara att
springa in i maskinrummet, eller snarare maskinrummen (det är
sällan man lyckas med bara ett maskinrum till alla salonger,
även om man försöker) och dra igång ljudutrustning
och likriktare och datorer. Innan jag fortsätter tänkte
jag lite kort förklara vad en likriktare är, då
dessa är viktiga för biografen. En likriktare tar växelström,
som är det vi har i elnätet och omvandlar den till likström.
Skälet är att framför allt tonlampan behöver
likström för att ge ett stadigt ljud som inte svajar.
Därefter
är det dags att ladda projektorerna och ställa in starttiderna.
När filmerna går kan det hända att maskinisten kan
ta det lugnt men det kan också hända att det är
dags att ladda nästa omgång projektorer och sedan när
filmerna tar slut är det dags att ladda om projektorerna och
så fortsätter det så tills passet är slut.
Under
tiden är det vaktmästarens uppgift att släppa in
publiken till den salong de ska och avkräva giltig ID-handling
om man är tveksam om någon uppfyller ålderskraven.
Det brukar även vara vaktmästaren som får springa
in i salongerna när filmerna är slut och städa. Om
publiken skräpat ner riktigt mycket händer det att man
helt enkelt inte klarar av att få salongen ren i tid till
nästa föreställning (så se till att städa
efter er och om ni ser någon avsiktligt skräpa ner så
säg åt dem, vi som jobbar på biograferna blir knappast
ledsna över att slippa moppa upp en kletig sörja av popcorn
och spilld läsk) och då finns det ju bara två alternativ:
att städa klart och låta föreställningen bli
sen eller lämna salongen i ett mindre bra skick. Inget av alternativen
är kul för publiken som ska se nästa film. Det är
även dessa man kan vända sig till om någon i publiken
stör eller om något är fel (texten syns inte eller
ljudet är för högt eller för svagt).
Ensalongsbiografen
- Så funkar den.
Ja
då tittar vi alltså på den andra typen av biograf,
den lilla biografen med bara en salong. Här kan det antingen
vara enmans- eller två- eller, i enstaka fall, tremansbetjäning.
På dessa biografer finns så gott som aldrig nonrewind
utan maskinisten kör filmen på två projektorer
och skiftar mellan dem. Om det är enmansbetjäning innebär
det att maskinisten sköter kassan och godisförsäljningen
och sedan stänger dörrarna så att inga fler kan
komma in och går upp i maskinrummet och kör filmen. Mellan
föreställningarna är det också maskinisten
som städar salongen så att det ser OK ut till nästa
föreställning.
Om
det är en tvåmansbiograf har den ena kassa och godis
och den andra insläpp, kör film och städar mellan
föreställningarna.
När
man kör film på ”det gamla hederliga” sättet,
med skiften, spolas filmen upp på hjul. Hjulen kan variera
i storlekar som klarar allt från en akt till fyra akter. När
filmen anländer på biografen gör den det uppdelad
i akter. Dessa är omkring 20 minuter långa (men det kan
variera en hel del). Dessa spolas sedan, som sagt, upp på
hjul, antingen var för sig eller ett par akter hopskarvade.
Man laddar den ena projektorn och kör igång. När
det börjar närma sig slutet på akten håller
maskinisten koll på dukens övre högra hörn
där start och skiftmärkena blinkar till. På första
märket startar man nästa projektor och på det andra
märket skiftar man. Den projektor som just visat film slutar
göra det och den andra projektorn tar över. Om maskinisten
gör allt rätt märker publiken inte att det hänt
något över huvud taget.
Många
maskinister tycker att detta sätt att arbeta med filmen är
trevligt då man får handskas mycket mer med filmen och
då man dessutom kan känna en viss yrkesstolthet när
man gör bra visningar, samtidigt som det förståss
går att få större vinst på en multiplexbiograf,
även om alla filmer går halvdåligt. Personligen
gillar jag båda sätten på olika sätt.
Detta
får räcka för denna gång men jag återkommer
säkert med fler artiklar om biografer och biografnäringen...
eller kanske något annat filmmedium... vi får se!
Tobias
Eggeby |