Vi
börjar med själva grunden.
Som
de flesta säkert redan vet är bilderna inte rörliga.
Istället är det en serie stillbilder som passerar förbi
synfältet med en sådan hastighet att hjärnan inte
längre uppfattar dem som separata bilder.
Det
var i början av 1800talet som man upptäckte att om man
har en serie bilder med endast små förändringar
och sedan låter dessa passera förbi synfältet med
tillräcklig hastighet (och på ett sådant sätt
att man inte kan följa enskilda bilder) så kommer det
upplevas som om bilden rör sig. Mellan 1824 och 1834 uppfanns
ett par olika apparater som alla bygger på detta, men de var
alla begränsade till en kort sekvens som sedan kunde upprepas
om och om igen.
Men
ännu var det ett par uppfinningar som saknades innan det vi
känner som bio kunde bli möjligt. Fotografiet (1839) och
glödlampan (1897) är två av dessa men på 1880-talet
kom utvecklingen igång på riktigt och det officiella
datumet för födelsen av ”cinema” anses vara
28/12 1895. Platsen var Paris och det var bröderna Lumiere
som låg bakom denna första kommersiella visning av det
nya mediet. Det rörde sig om tio minidokumentärer och
hela programmet tog 20 minuter.
Så
hur fungerar en modern filmprojektor (eller omodern för den
delen, då tekniken inte utvecklats nämnvärt) då?
Jo
filmen flyttas fram en bild åt gången, 24 gånger
per sekund. För att vi inte ska se bilden bytas sitter en bländare
mellan lampan och själva filmen, som släcker ljuset när
bilden byts, men för att ge hjärnan ett jämnare intryck
tänds ljuset två gånger per bild. Ljuset blinkar
alltså 48 gånger per sekund och bilden byts 24 gånger
per sekund. Detta tillsammans med biosalongens mörker gör
att våra hjärnor själva fyller i mellanrummen och
vi ser en jämn rörelse.
Så
långt är det ganska enkelt (lampa tänds, bild på
duk (den vita saken i salongens bortre ända, den som många
tror heter skärm), lampa släcks, lampa tänds, bild
på duk, lampa släcks, nästa bild, upprepa) men hur
är det då med ljudet?
Innan
jag kommer in på det måste jag lite kort beskriva hur
själva den film som går genom projektorn ser ut. Från
början använde man sig av så kallad nitratfilm,
som var mycket brandfarlig, varför biografmaskinisterna var
tvungna att genomgå brandutbildning. Den ersattes sedan med
så kallad acetatfilm, som inte var brandfarlig men väldigt
skör. Nu använder man polyester.
Filmen som man använder på vanliga biografer är
35 mm bred. På båda sidorna av själva bilden finns
perforeringar som projektorvalsarnas tänder ska kunna få
tag i, så att filmen ska kunna drivas fram på rätt
sätt. Mellan perforeringarna ligger bildytan, men även
det analoga ljudet, vid sidan om bilden. På projektorn sitter
en liten lampa och en sensor som läser av formen på ljudspåret
och omvandlar det till signaler till högtalarna. För er
som är bekanta med hur ljudet lagras på en vinylskiva
(ni vet de där stora skivorna som bara gamlingar och totala
musiknördar bryr sig om i dessa mp3-tider) borde detta inte
vara så svårt att förstå, eftersom principen
är den samma, fast det är olika mycket ljus istället
för en vibration som ger ljudet. Av praktiska skäl är
ljudet förskjutet och ligger 20 bildrutor före den bild
de tillhör. Från början var det självklart
monoljud på filmen men i dag är det stereo.
När
man lyckades addera ljudet på filmen fanns där bara perforeringarna
och bilden. Att hitta plats för ljudspåren var inte så
svårt, men idag när filmen innehåller dels bilden
och det analoga ljudet men även innehåller upp till tre
olika digitala ljudformat är det väldigt små marginaler
och väldigt ont om plats. Sonys digitala format består
av ett antal magnetiska spår placerade på den lilla
biten film som är utanför själva perforeringshålen.
Dolby’s digitala ljud ligger i mellanrummet mellan hålen
och DTS-formatet ligger som en morsekodsliknande synksignal intill
det analoga ljudet och så ligger själva ljudet på
en eller flera CD-skivor.
Och
med det har jag kommit in på de förkortningar ni kan
stöta på i samband med biografer.
THX
Namnet kommer från George Lucas första kommersiella film
THX 1138 och utvecklades av Lucasfilms 1983. Det är inte, som
många tror ett ljudformat, utan en klassificering av salongen
och utrustningen. En THX-klassad salong ska ha digitalt ljud, men
man lägger sig inte i vilket av de tre digitala formaten som
används, en tillräcklig lutning och tillräckligt
avstånd mellan raderna, tillräckligt många högtalare
och så vidare. Detta för att garantera publiken en snarlik
upplevelse av filmen på alla biografer.
DTS
Namnet betyder Digital Theatre Systems och deras digitala ljud är
alltså ett av de tre formaten man hittar på många
nyare filmer, och ett av de mer tillförlitliga om ni frågar
mig.
SDDS
Sony Dynamic Digital Sound. Sonys optiska ljudformat som förekommer
på många nyare filmer men som på grund av sin
placering (längst ut i kanten) tenderar att nötas bort
lite här och var och därför är mindre tillförlitligt
än de övriga två.
CS
Cinemascope är namnet på det största av bild- och
dukformaten på en vanlig biograf. Dukens proportioner är
då 1:2, 35. Om duken skulle vara 6 meter hög är
den då med CS-formatet 14,1 meter bred.
VF
Detta betyder vidfilm och är egentligen två bild- och
dukformat. Både proportionerna 1:1,66 (det format som reklamen
presenteras i) och 1:1,85 (det format som de flesta spelfilmer är
i) klassas som vidfilm.
NB
Detta är det äldsta av formaten och förkortningen
står för normalbild. Det är ett nästan kvadratiskt
bildformat, som en TV ungefär. Alfons Åberg filmerna
är i detta format.
Nu
är det ju självklart inte så att duken ändrar
format bara för att man byter repertoar. Istället använder
man sig av något som kallas dukmask, oftast ett svart stycke
tyg som avgränsar dukens yta i sidled och höjdled, detta
för att ge snyggare och skarpare kanter på bildytan.
Detta är skälet till att finare biografer, eller i alla
fall biografer med maskinister som bryr sig om att ge publiken det
lilla extra (nästan) alltid drar igen ridån mellan reklamen
och filmen, så att publiken inte ska se när dukmasken
byter format. Det är helt enkelt snyggare så.
Här
får det räcka för denna gång. Jag hoppas att
det var begripligt och inte för tekniskt. Fortsättning
följer... kanske...
Tobias Eggeby
|